tisdag 13 oktober 2009

Vintern är här!


Nu är det slut på de härliga varma höstdagarna. I dag var det snö ute när jag som vanligt blev upplockad ur den sköna sängvärmen för min morgontoalett innan matte och husse skulle i väg till sina jobb strax före 8. Jag stannar som vanligt innanför altandörren, plirar lite stoppar svansen bestämt mellan bakbenen och försöker smyga in igen men matte vet bättre...Hon puttar ut mig genom dörren. En dag som denna över ett snöblött altangolv ut på en frasig kall och lite blöt gräsmatta. Fy vad jag hatar detta!

I går åkte vi till klubben med Helen och Luna. Matte hade tagit semester för att kunna ta igen lite tid med mig och syrran efter en hektisk helg i storstan på kurs. Syrran och jag är som ni vet förstås väldigt bra på att spåra upp människor som har gömt sej. Kajsa blir så glad när hon hittar matte bakom nån stubbe om matte har gömt sej att hon nästan går upp i atomer. Kajsa alltså inte matte hon går aldrig upp i atomer (tyvärr). I går var tanken att vår vallhundskompis Luna skulle få pröva på denna ädla konst: sök.

Hennes matte tror nämligen inte att Luna har något särskilt luktsinne. Matte vidhåller att alla hundar har luktsinne som är hyfsat bra. Speciellt med en så lång nos som Luna har. Vi fick hjälpa henne på traven och den lurviga tjejen (inte Helen utan Luna) tyckte det var skojigt att leta efter sin matte även om hon inte riktigt fattade att nosen är ett toppenredskap i det arbetet. Men det var en bra början, dessvärrre haglade det och blåste så jag var inte så väldigt road. Men jag ställer förstås upp för mina vänner.

4 kommentarer:

Lyra sa...

Usch... snö.... Det låter aaaalldeles för tidigt. Kommer det snö så ska jag nog be om att få bli utburen och hållen en halvmeter ovanför marken medan jag pinkar tror jag...

Katta & Doriz sa...

För en gångs skull håller jag med dig! (Det här erkänner jag aldrig!)Det är vidrigt att tvingas upp ur en varm säng ut i snö eller regn! Tror du människorna skulle sätta ner rumpan i det blöta? Nej, just det!

Dvärghundspossen sa...

Jag instämmer! Det är hemskt att gå ut och morgonkissa i den här kylan! Som tur är kan man ju snabbt kissa på gräsmattan och sen springa in igen. När vi bodde i lägenheten blev man SLÄPAD runt hela KVARTERET i koppel...
/Pietro

Lotta sa...

Jag är lyrisk.....Följer Jacks blogg och hamnade här. Jag har haft en engelsk variant som liten och bara ääälskar dom hundarna..
Hoppas hon inte fryser för mycket nu när vintern kommer....