tisdag 15 juli 2008

Semesterhelg med matte...










I helgen har syrran och jag varit på sk. semester med matte. Vilket för vår del innebar att traska runt sådär fjantigt i en utställningsring i dagarna två...vadå semester undrar jag, och semester för vem??? Vi hämtade upp mamma April i Jönköping på fredagen. Sedan åkte vi och åkte och åkte och så åkte vi en bit till. För att hamna i Halstahammar av alla ställen. Där fanns redan Lena Kajsas egentliga ägare och min uppfödare. My god vad go hon! Therese med Sixten och brorsan Svante fanns också på plats. Riktigt härliga två och fyrbeningar. Sixten som är min morbror kastade lystna blickar på min vackra kropp, jag kråmade mig förstås och njöt! Lena hade med sig Senja som hade "semester" från Lyra. Sedan var mins syster Evyos med. Vi är så lika att matte vid något tillfälle fick kolla på det vita tecknet på bröstet för att se om det är jag eller Evy som hon klappade...(matte drack bara vin på lördagkvällen).Slutligen hade Lena med sig Taggen eller som han heter egentligen *fniss* Qvickelyckans Filiberto! En svart halvgalen yngling. Jag fräste åt honom ett par gånger sedan visste han var skåpet skulle stå. Tur att inte jag föddes i den kullen då kanske jag hade fått hete Filiberta!!!
Matte sov i en bäddsoffa som var smal, i stugan fanns också Ida och Ellen, Lenas söta döttrar. Oooo vad goa de är! Kajsa till och med sov med Ida en natt! Kajsa var först lite orolig och tänkte sova i Theres väska men hon kom ganska snabbt in i flocken, ja inte Theres utan Kajsa. Vi bodde i alla fall i en campingstuga och höll så sams så matte var förvånad. Matte hade fyra hundar i sängen och låg som i ett skruvstäd. det var April och jag på varsin arm och axel, Kasja mellan benen och så lilla Senja vid sidan. Men vi snarkar ju inte så matte sov gott ändå! Det fanns igelkottar på campingen, jag visade förstås prov på min jaktinstinkt och idkade jaktskallet så att de andra fick höra hur en jakthund skall låta! Sedan var det då rasspecialen och Vinthundsutställningen. Första dagen tycket domaren att jag hade väldans fin päls och gav mig ett fint omdöme och en 1:a men frågade matte varför jag såg så olycklig ut...Ställ dej själv naken på ett bord kärring tänkte jag försynt. Dagen därpå kom det fram en främmande kvinna med en liten italienare som frågade om jag var Rally-sally! Hon brukade läsa min blogg. Jag tackade så fint för hennes intresse av mitt liv men avböjde å det bestämdaste att skriva autografer, jag var rädd för köbildningen som kunde uppstått. tvåbeningarna funderade över om mattes inställning till utställningarna påverkar min och Kajsas inställning vilken är lika med URTRÅKIGT! Svantes matte Therese visade mig, jädrar hon var inte att leka med. Bestämd som bara den tryckte hon upp skallen på mig så att jag stod fint som en staty. jag blev fyra i öppenklassen för tikar och fick väldigt fin kritik trots att jag inte gick så fint som Therese ville. Ett CK fick jag med. Matte svimmade nästan av. Kajsa fick en etta och skötte sig fint, domarens skrev att hon var i "lovely condition", ja Kajsa alltså inte den bleka domaren från England! Avelsgruppen med oss gick fint så vi var med i finalen, där var vi alla taggade kan jag lova. Så vi blev detta år 4:a. Bra det med. sedan åkte vi hemåt, April åkte med och vi var dödströtta! vi stannade i Askersund och fikade med matte och kollade på båtar. det var en fin kväll. Men vad glad jag var över att komma hem igen. Inga fler sådana semestrar för mig tack!!! På bilderna ser ni bl.a. mig och border svante i klorna på tuffa Therese och syrran och jag vilandes i sängen, Kajsa i

Thereses väska samt Sixten snuskgubbe i knäet.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Lät jobbigt det där. Min matte muttrade något om att nästa gång skulle hon också skaffa små hundar så hon fick plats i soffan. Hon säger att jag tar för stor plats, speciellt om n´hon skulle ha fyra som mig i sängen. Hm, räcker det inte med mig???? Men jag håller med henne: det ÄR trångt nu när matte är sjuk och sover i soffan hos mig. Hon tar ju upp nästan hela soffan!
Tycker dumma domaren var kass. Du skulle ju ha vunnit ju! Du ser ut som en sån där vacker liten staty tycker jag.

Tessigirl sa...

Ooops då!! Hoppas inte mamma April hunnit läsa ditt senaste inlägg för då får du nog på smisken så det står härliga till =)
Snuskgubben Sixten i knät är ju i själva verket din egen mamma! Så ta o fixa till innan det kommer upp i dagen o mamsen får nys på detta =)
Tycker det var en väldans trevlig helg,speciellt på söndan då domaren tyckte jag var vackrare än ALLA andra hanarna! ;) Fast det är ju ingen nyhet,det ligger ju i släkten så att säga!
Tycker du fixade min mattes stenhårda drillning i ringen suveränt, o sista vänderna i ringen gick du ju kanonsnyggt fast då hade ju redan domaren skrivit på sin lapp redan o det kunde hon ju inte bara sudda helt plötsligt..
Min tvåbening hälsar så jättemkt till hela familjen o hoppas på att få träffa er ev i september igen =)
Puss på örat!! Svante

Sara och Miki sa...

"Ställ dej själv naken på ett bord " - hahahaha, det är helt rätt! Din integritet är beundransvärd Filiberta! Miki hälsar att din matte var så mysig att kramas med! Hon skickar massor med hälsningar från sin sjuksäng.

Anonym sa...

Mäh ! ...det var ju din matte som tyckte att "lilla" Dorinda var så söt ju i sin isabellfärgad päls !! Vi var såå malliga över att det var en såå rar och trevlig matte med finfina Italienare där i Lövudden, som sade det, varje gång vi gick förbi varandra ! Nästa gång röstar vi på att hon får bli domare !!
Sprattel och skratt från Dinoblå och DorindaIsabell med matten !