onsdag 7 juli 2010

Semester!


Förra veckan var rena rama himmelriket! Matte och jag var ensamma i Husvagnen. Den står uppställd precis vid havet, vilket kvittar mig eftersom jag ALDRIG ens skulle drömma om att doppa så mycket som en tass i vatten. Men för mattes del innebär det att hon har nära mellan mig och badet vilket gynnar oss båda. Jag var i högform och HÖGLÖP.Vilket innebar att matte vaktade min gunst med sitt liv. Det kom nämligen en gammal herre av rasen tibetansk terrier och flyttade in några husvagnar upp. Hans tunga hängde ständigt utanför vilket enligt matte tyder på bettfel. Eller någon annan form av handikapp. Jag fattade tycke för grabben i vilket fall. Jag menar det var ju ändå en kille! Han visade stort intresse och hade förmånen att till mattes stora ilska få vara lös på campingen. Hans matte och husse sa att han är snäll. Matte talade om att hans eventuella snällhet kan kosta dem en massa pengar i form av skadestånd om han så mycket som ens tänker tanken på att reproducera sig. Detta var något som jag hade i tankarna hela dagarna fast jag vågade inte yppa det till matte. Hon hade verkligen bestämt sig för att han inte var passande för mig. Jag tänkte på Daniel och Viktoria...deras historia påminner starkt om min. De gav inte upp. Jag tror dessvärre att min amtte är betydligt envisare än kungen. Man kan väl i snälla ordalag säga att relationen mellan matte och tibbens matte och husse var minst sagt frostig. Nåväl det blev ingen kärlekssaga men vi hade det bra ändå.Vi gick på långa promenader varje morgon.Matte bestämde att vi skulle ut klockan 8 varje dag för det blev så varmt på dagen. Då tog vi i regel en rejäl runda längs med havet och hälsade på fåren. jag passade på att äta lite fårbajs vilket får i gång magen så fint, eller så sprang vi i den vackra skogen med små knotiga tallar som av åratal av vind nästan slår knut på sig själva.Vilket jag givetvis ger blanka den i men matte som börjar bli till åren kommen uppskattar sådan där naturliga fenomen.Vi tittade dock på solnedgången varje kväll sittandes på stenmuren bakom vår husvagn. Det uppskattade jag mycket. Jag kände någon slags samhörighet med matte där i stillheten. Jag kanske också börjar bli till åren kommen? Dagarna ägnade vi åt korta promenader varvade med solning vid husvagnen och när matte var på stranden vilade jag i den sköna svalkan i vagnen. Som ni vet är jag en hund med ett stort hjärta och en social kompetens utöver den vanliga vilket innebar att många männsikor på campingen lärde känna mig. Dessa tog sent omsider tag i saken med min beundrare så i slutet av veckan hade han koppel på sig. Slutet gott alllting gott sa matte och kunde pusta ut.
På fredagen kom husse till oss. Jag blev lite glad. Matte åkte i väg direkt med bilen, jag fick pga värmen stanna hemma. Några timmar senare när jag i allsköns ro låg och sov i mattes säng kom min syster Kajsa infarandes och trampade på mig. Jag blev lindrigt sagt uppretad och gav henne på pälsen såtillvida att hon lade sig plattfall på rygg och uppvisade sina hängtuttar. Hon var verkligen tillbaka! det var ingen ond dröm. Hon var så glad att jag blev arg. Hon hängde och klängde på matte och husse som en murgröna på en vägg. Vilket innebar att jag kände att det gällde att bevaka mina intressen. Jag knuffade resolut undan henne och övertog hennes murgröneklängade. Matte och husse kunde nästan inte andas av alla våra pussar. jag sjöng i falsett och Kajsa ylade en trudilutt. Kajsas andedräkt är numer sockersöt, Lena har petat bort tandsten så huggormsdoften är nästan väck. Min andedräkt är som alltid ljuv som en sommardag. Utom när det sitter fårbajs mellan tänderna förstås.Nu orkar jag inte blogga mer för jag skall kolla hur det går för matte med bullbaket. Vi är hemma och allt är som vanligt igen. Vi var på agilityträning i går vilket jag kan skriva om en annan dag. Mina tankar går (när jag har tänkt klart på mitt eget bästa förstås) till Doriz matte som ligger på sjukan och strålas två gånger om dagen. Krya på dej och cyberpussar över hela näsan från mig.

2 kommentarer:

Katta & Doriz sa...

Men jösses vilken elak matte du har som inte tillät dig få gosa lite med tibben. Fast matte säger något om att han borde vara kopplad. hemma har vi en granne med två stora hundar osm ligger lösa utomhus. Husse säger att det inte gör något att de går fram till folk och hundar eftersom de är så snälla. Då säger matte att JAG inte är snäll! Detär jag ju, men jag hugger den skithunden om den kommer fram till min matte!

Sätt Kajsa på plats så hon inte glömmer vem som bestämmer. Matte tackar för cyber-pussarna!

Havetstormar sa...

Du har sån god självinsikt Sally! Det är mycket underhållande att läsa din blogg och jag fnissar rätt mycket för mig själv :) Nu är ditt halsband skickat. Daniel tycker ditt halsband är finare än Kajsas, så jag hoppas att du ska känna det okej att använda det ;-) Kramkram