tisdag 15 juni 2010

Semesterdag med matte!





I dag hade matte tagit ut ledighet som kompensation för nationaldagen som inföll på en Lördag. matte är numer kommunalanställd och har dessa förmåner. Vi åkte hemifrån strax efter åtta i morse och for i väg ända till Göteborg igen.Helene var med fast inte hennes valpar för de mår så förbaskat illa av att åka bil. Vi fikade i Göteborg hos hennes dotter Sanne som sedan följde med oss till Kajsa! Kajsa blev jätteglad när vi kom och for in i bilen. Sen kom hon på att hon nog inte kan överge sin valp för hon sansade sig och pussade matte samt gnagde på hennes näsa med kindtänderna. Sen fick hon prinskorv och vi bekantade oss med varnadra igen. Jag blev riktigt upplivad.Vi gick efter hälsningsceremonin i samlad tropp in till Kajsas högborg: skrubben innanför köket. Där bor hon och sina dryga kilot(!) tunga lille gula prins. Matte var alldeles till sej. Jag fick tyvärr inte hälsa på honom för Kajsa ville inte på något vis låta mig komma i närheten av den lille tjockisen. Kajsa och lillprinsen bor i en liten hall med en grind in till köket vilket är perfekt för Kajsa. Hon har lugn och ro samtidigt som hon har koll på köket och lagom med kontakt med de andra vilddjuren. Lena tänker då på allt! Matte gav Lena många extra guldstjärnor i kanten gällande omvårdnaden av syrran och hennes avkomma.Sen åkte vi tillbaka till Göteborg och gick längs med kajen till en Italiensk uterestaurang och käkade middag. Jag gillar att gå längs med kajen och bliga ner i vattnet. Matte tycker det är läskigt så det blev inte mycket av det. Dagen avslutades efter bilresan hem med träning för första gången på vår nya klubb Jönköpings Brukshundklubb. Jag tror jag är den första pinnhunden där. Vi välkomnades varmt och någon tyckte det var väldigt kul att rallyhunden skulle träna med dem. De fick se på race. Matte sprang för kung och fosterland. Vi tränade på en lite knixig bana på 20 hinder. I dag var slalom lätt som en plätt och jag var nästan lika snabb som en vallhund. Matte tror knappt sina ögon.En husse som är rutinerad SM-tävlare tjatade på matte att hon måste bli tydligare i sin handling. Matte instämmer men säger sig inte riktigt fått kläm på mitt nya jag. Det går så väldigt fort och jag är pigg som en mört. Matte är inte van vid mig på detta viset. Till helgen skall vi till Elmia och ha uppvisning i dagarna tre. Två uppvisningar/dag skall jag förgylla omvärlden med. Det blir bra träning.

1 kommentar:

Elisabeth sa...

Å vad synd att jag inte skall till Elmia. Då hade jag tittat på dig på agilityn. Kul för dig att fått träffa din syster en stund, du längtar nog lite efter att hon skall komma hem igen och allt bli som vanligt, eller hur?