torsdag 22 april 2010

Viltspårkurs!


Matte har varit strängt upptagen med allt annat än mig den här veckan! Därför har hon inte hjälpt mig att koppla upp mig för att rapportera från min spårkurs. Vi åkte tidigt i söndags morse matte och jag. Syrran var sur över att få stanna hemma. kvart i nio skulle vi samlas i Taberg för gemensam resa till skogen. När vi kom till den bestämda parkeringsplatsen var det fullt med grönklädda män där med oranga band på kepsarna. Vi fattade direkt att vi var lite malplacerade matte och jag. ALLA hade jaktryggsäckar med inbyggda stolar i. Vi åkte långt ut i skogen där vi samlades utanfrö en koja där det tändes en brasa. Matte och hussarna fick varsina rådjursklövar och några burkar med blod. Jag tjyvade en massa halvfruset blod så det såg ut som om jag hade läppstift på mig. Ganska snart spydde jag upp blodet det blev lite för mycket av det goda. Jag fick provtugga lite på rådjursbenet och det var precis lika gott som jag trodde! Mina kurskamrater var av blandade sorter: taxar, bassethundar och någon tax/beagle hund samt en råttis. Dessa djur bands vid träd i skogen medans hussarna fikade och grillade KORV! Jag satt givetvis i mattes knä med en filt om mig. Innan dess hade alla förare smugit iväg med blodflaskor och ben. Efter någon timma begav vi oss ut. Jag fick en ny sele på mig och en lång lina. Jag var sugen på att spara men det var massor av ris i skogen som jag bestämt vägrade att gå igenom. Matte fick lyfta mig över dessa högar. Mattes lärare fick fundera över vad som kunde göras eftersom jag fattade vad det var frågan om...vi konstaterade att han inte var van vid prinsesshundar. När jag hittade rådjursbenet ville jag inte ha det eftersom det låg i en stor rishög. Nästa gång sa läraren att mitt spår skulle läggas där det inte finns ris.Vi tränade häromdagen i en kohage utan kor och det gick bättre. Rådjursben är en delikatess! I morgon kommer Lena hit och skall besöka Kajsa som nu börjar se ut som en tunna över ryggen. Lena vill nog se om Kajsa får det hon behöver för att eventuellt göra ett omhändertagande!

2 kommentarer:

Katta & Doriz sa...

Men asså, vilken dag! Fast jag hade ju börnat rätt genom rishögarna jag. Allt för att få gotterna!
Såg bilderna. Vilken underbar klöv!!!!

Hoppas du att Lena ska ta med sig Kajsa så du får lite lugn och ro??

Anneli, Chico & Yra sa...

Duktig du e Sally!
Men smutta inte på blodet lika mycket nästa gång!
Imorgon ska vi ut å spåra blod, Chico har också lite besvär att ta sej igenom för hög ljung...