lördag 19 september 2009

Summering av dagen...


I ottan bars jag ut av mattes varliga händer, ut på den blöta gräsmattan och gjorde min snabba morgontoalett. Knölades därefter in i buren i bilen och åkte i väg med Kajsa i mattes knä och matte vid ratten. Vilket känns som en bra fördelning. Fick ligga kvar i buren en stund när vi kom fram för matte skulle upp med tältet. Vårt hundtävlingstält. Helen var sjuk så tyvärr kom inte Luna. Syrran och jag fick sedan lufsa runt i morgonkylan iklädda våra vinterjackor och bajja lite vilket vi givetvis inte gör i ottan. Sedan började minglet. Det fanns många goa människor runt vårt tält, de var givetvis där för att få förmånen att umgås med mig. Knut och hans matte boade in sig i vårt tält och jag måste erkänna att han är en rätt trevlig kille. Agneta och Björn har alltid Frolic i sina fickor vilket jag gjorde dem uppmärksamma på förstås. Sen var Carina där med sina Peruaner vilka jag inte är särskilt förtjust i! MEN hennes uppfödare (ja inte till Carina utan till peruanerna) kom och hade med sig en NAKEN peruan med bakåkåtslickad lugg på huvudet. Jisses, det gick som en stöt i mig! HONOM ville jag lära känna. Men matte satte stopp för den romansen eftersom han inte visade några tecken på visat intresse för mig. Vilket säkert innebär att han är både döv och blind. STACKARS HUND. Kajsa morrade mest och bar sig illa åt. Jag hjälpte förstås till att vakta vårt område med min gälla stämma. Vilket innebar att matte hotar med att jag inte får följa med på agilitytävlingar mer. Vadå tävling? Är det inte ett forum för att människor ska få träffa mej? Kajsa hoppade visserligen runt med matte på banan med sina känguruhopp och såg läskigt glad ut. Kan inte fatta detta eftersom det minsann inte vankas någon korv när det är tävling förren alla hinder är tagna. Mycket tråkiga regler om ni frågar mig.

Kajsa lyckades dock med det vi trodde vara omöjligt att placera sig som nummer 4:a i agilityklassen. Den klantskallen RAMLADE i sin iver av balansen på nerfarten och fick förstås fel. Det skulle hon ha!

De andra klasserna diskade hon sig och matte eftersom hon (ja inte matte då utan Kajsa, matte skulle garanterat fastna med magen om hon skulle kravla sig igenom däcket:-))i vanlig ordning inte kan läsa numren på¨hindrena utan tog ett extra i den ena klassen samt hoppade BREDVID däcket. Det fattar väl till och med en vallhund att man inte kan göra? Därefter fortsatte hon som om det regnade med att kasta sig in i tunneln som kom därefter, vilket förstås inte var tillåtet när däcket inte var klart! Ha ha! Roligast var säger matte att Agneta och GLÄDIS BT tog en pinne! Glädis hade plötsligt fattat att det är matte man skall springa med inte sig själv! Hurra hurra till Glädis! När vi kom hem var jag helt slut efter att ha vaktat vårt tält hela dagen. Jag parkerade på mattes bröst (ja det är mjukt och skönt)med nosen intryckt under örat på henne sen snusade vi ikapp en skön timma. Jag hade faktiskt gjort ett hästjobb. Matte är inte redigt frisk är sådär hostig och snuvig så hon var trött. Kajsa smet ut och jobbade lite i trädgården sedan kom hon och gjorde oss sällskap. Ett bra slut på dagen! Kvalitetstid i soffan det är min melodi! På bilden sitter jag i trappan där matte har parkerat mig för att sela på mig! INTE kul.

3 kommentarer:

Katta & Doriz sa...

Asså ibland verkar du nästan smart! Jag menar; du fattar ju att det är onödigt att tävla eftersom man inte får godis under tävlingen - bara under träning. Sen det där med att inte vilja gå ut i ottan. Det är sunt! Matte släpade ut mig alldeles för tidigt idag. Men när kl var 12 tvingade hon ut mig ur sängen! Har du hört på maken?!?!?

Anonym sa...

Din blogg är så underhållande när jag sitter här tillsammans med matte och läser olika bloggar.
Du skulle sett mig i aktion när jag blev utsläppt en tidig morgon när det var en grävling utanför huset. Gisses vilken stämma jag kan uppbringa, fick liv i hela familjen, haha. Tyvärr så var grävlingen skadad och lillmatte fångade in mig för att den inte skulle skada mig som om jag inte skulle kunna skrämma bort den själv. De verkar tro att man är klen bara för man är av den ädla rasen Italiensk vinthund.Vilket nonsens! Eller hur?
//Zol

Dvärghundspossen sa...

Ja han måste ha varit både blind och döv OCH ha förstört luktsinne, som missade din enorma charm! Vilken normalt funtad hund skulle kunna motstå Rally-Sally?
/Pietro